dzisiaj jest czwartek, 25 kwietnia 2024

Przyczepka rowerowa dla dzieci Croozer Kid 1 - wrażenia z użytkowania

2024-04-04 01:21

Długo zastanawialiśmy się nad modelem, który byłby najlepszy dla nas. Dzięki testowaniu różnych przyczepek i rozmowom z ich użytkownikami miałem możliwość obejrzeć różne modele przyczepek i dowiedzieć się o wadach i zaletach każdej z nich. Kiedy jeździliśmy z Amelką na spacery podpytywałem osoby, które używały różnych przyczepek (Chariot Cougar i CX 1, Schwinn Joyride). Wszystko w myśl zasady kto pyta, krócej błądzi ;) Ostatecznie, na tamtym etapie naszych przygód rowerowych, zdecydowaliśmy się na Croozera - w zasadzie była to jedyna przyczepka w naszym zasięgu, dzisiaj jest ich znacznie więcej. Dla nas, w stosunku do innych rozważanych modeli ważne były następujące aspekty: duży bagażnik, stosunek cena/funkcjonalność (m.in. 2 dodatkowe zestawy w standardzie - tj. koło spacerowe i koło do biegania) i obszerne wnętrze dla dziecka.

Montaż

Zmontowanie przyczepki zajęło mi jakieś 30-45 minut, dzielnie asystowała mi w tym Amelka, która Croozera znała z naszych wycieczek, wiedziała, więc, co się święci. Dzięki instrukcji złożenie croozera nie było trudne, wszelkie pomocne klucze były w zestawie. Miło się zaskoczyłem nowym typem hamulca, dla mnie jest bardziej funkcjonalny – blokuje oba koła poprzez nacisk „skrzydełkiem” na opony, a nie jak w poprzednim modelu, poprzez blokadę ośki.

Siedzisko, wnętrze, bagażnik

Nasz croozer nie jest wyposażony w hamak dla niemowlaka ani podparcie do siedzenia – Amelka na hamak jest już za duża, a z podparcia raczej też by nie skorzystała. Siedzisko wydaje się być wygodnym (pamiętajcie, że piszę z perspektywy rodzica, a nie dziecka, które w nim siedzi), pasy reguluje się łatwo, dobrze trzymają dziecko, można je poluzować w trakcie spania – dzięki temu dziecko może przyjąć mocno leżącą pozycję i w miarę wygodnie usnąć. Dziecko siedzi w croozerze w pozycji półleżącej. My podkładamy jej poduszeczki i co jakiś czas kontrolujemy jej pozycję. Odpinamy ją z pasów (niestety, gdy była zapięta w pasach kuliła się, a główka uciekała jej mocno na bok), dzięki czemu może przyjąć jeszcze bardziej leżącą pozycję. Nie próbowaliśmy jeszcze rozwiązana z poduszeczką na szyję, może warto spróbować? Nie ma się co oszukiwać – w przyczepce dziecko nie będzie miało takiej wygody podczas spania jak w wózku i trzeba być gotowym na postój w trakcie dłuższej podróży w celu zapewnienia mu możliwie wygodnej pozycji do spania. A teraz opinia innego rodzica, równoważąca moje obawy ;) „wielu naszych klientów mówi, że dzieci przybierają tak dziwne pozycje podczas snu w łóżku czy w wózku, że zupełnie im nie przeszkadza pozycja w przyczepce pomimo dziwnie wyglądającej pozycji, dzieci są zadowolone i wstają wyspane po drzemce w przyczepce, i jak to jeden z klientów stwierdził „… a nam rodzicom wydaje się, że dziecko jest poskręcane i śpi w nienaturalnej pozycji…”. Cóż, chyba coś w tym jest…

Wraz z przybywaniem centymetrów Amelce, wygoda spania się poprawia. Jest naprawdę dobrze. Zasypia w spokoju, oparta o siedzenie i boczną folię. Zasypia podczas wycieczek rowerowych i spacerów.

Wnętrze jest obszerne, dzięki czemu możemy wrzucić tam poduszkę, kołderkę, picie, ulubione zabawki, książeczki…. Po bokach są kieszonki z siateczki, w które najczęściej wkładam butelkę z piciem oraz czapeczkę i chustkę. Bagażnik – jest to naprawdę duży atut croozera. Zmieści się tam naprawdę dużo – zapakowałem tam 2 kaski rowerowe, softshell, kurtkę, akcesoria rowerowe, torbę z lustrzanką i zostało jeszcze sporo miejsca. Pamiętajcie, że zgodnie ze sprawdzoną zasadą piechurów, rzeczy, które nie powinny przemoknąć warto owinąć w worki foliowe – w przypadku porządnej ulewy tylko to może nas uratować (poza tym jadąc szybko po kałużach możemy dziecko - na wysokości nóg i te rzeczy zamoczyć od dołu – materiał niestety nie jest nieprzemakalny). Raczej nie powinno zamoknąć siedzisko dziecka, ale to powinni potwierdzić Ci, którzy mieli pecha jechać w deszczu/po deszczu - my z reguły mieliśmy szczęście i pogoda dopisywała podczas jazd Croozerem.

Wycieczka rowerowa z dzieckiem i przyjaciółmi - RoztoczeDzięki przyczepce mogliśmy bez problemu odbywać wycieczki rowerowe większą grupą z przyjaciółmi - krótki odpoczynek na Roztoczu

Zestawy – rower, do biegania i wózek

Standardowo do Croozera dołączane są 3 zestawy – przyczepka rowerowa, zestaw do biegania i wózek. Dosyć szybko można nabrać wprawy w ich wymianie i nie powinno to zajmować dużo czasu. Mi zmiana pomiędzy zestawami zajmuje ok. 2 minut. Jadąc na rower zazwyczaj zabieram zestaw wózek (mieści się w bagażniku), czasem do biegania, jeśli przewiduję, że z nim będzie wygodniej (dyszle wrzucam do bagażnika, a koło doczepiam repem wspinaczkowym do rączki – nie mieści się do bagażnika, a w terenie jest dużo wygodniejsze niż małe kółko, które dobrze sprawdza się np. w mieście). Uniwersalność croozera (oczywiście mająca swoje granice) przydaje się, gdy np. jadę na rower i chcę po drodze zrobić zakupy, lub wybieramy się na wycieczkę pieszo-rowerową (nam doskonale się sprawdził podczas wycieczki do Ogrodu Botanicznego w Powsinie – po ogrodzie nie można jeździć rowerami ani ich prowadzić). Dojechaliśmy na rowerach, a przed kasami zamieniliśmy zestawy i spacerowaliśmy po Ogrodzie z przyczepką. Zestaw do biegania prowadzi się łatwo (bez problemu można manewrować jedną ręką, nie jest skrętny). Natomiast zestaw wózek po złapaniu piasku/brudu zaczyna prowadzić się kiepsko, im większe zanieczyszczenie tym trudniejsze manewrowanie. Na szczęście zostało to dostrzeżone przez producenta i w przyczepkach oferowanych od 2015 r. koło spacerowe jest znacznie ulepszone - nie występuje ten problem!

Aktualizacja:

Podczs przygotowywania przyczepki do sprzedaży wyczyściłem koło, nasmarowałem i ... problem ustąpił. Jak widać, smary czynią cuda - o przyczepki trzeba po prostu dbać i regularnie serwisować/czyścić we własnym zakresie. Takie jest moje doświadczenie z obsługi wielu przyczepek w wypożyczalni i naszym sklepie.

Z czasem Croozer zastąpił nasz wózek spacerówkę, który się zepsuł. Po dokładnym wyczyszczeniu małe koło (zestaw wózek) działa lepiej, duży wiatr i chłodne dni nam niestraszne. W wózku dziecku jest naprawdę ciepło, kożuszek do środka, ciepła herbatka z boku i możemy jecha

Przyczepka trzyma się sztywno roweru, pewnie skręca, promień zawracania też nie jest duży. Trzeba tylko pamiętać o jej szerokości (jest szeroka), szczególnie w wąskich miejscach i na ruchliwych ścieżkach rowerowych – nie powinniśmy przeszkadzać innym rowerzystom i pieszym, których mijamy.

Nawet, gdy rower upadnie (niestety na początku zdarzało mi się to często), przyczepka stoi pewnie – łącznik jest na tyle elastyczny, że utrzymuje takie upadki.

Z czasem wycieczki zaczynają wyglądać tak... ;) Piesza wycieczka z dzieckiem w Gorczańskim Parku Narodowym

Transport – składanie i rozkładanie

Croozer waży 13,5 kg – doliczając do tego dziecko i bagaż jest co ciągnąć i zdecydowanie czuć tę wagę (tutaj „+” dla fotelika). Jeśli chodzi o wymiary to przedstawiają się one następująco:

Dł. x szer. x wys. (bez rączki) - 110 x 74 x 84 cm

Dł. x szer. x wys. (złożony wózek bez rączki i kół) - 103 x 74 x 27,5 cm

Do naszego samochodu (nieduże kombi klasy kompakt) mieści się bez problemu, zostaje jeszcze trochę miejsca, aby zapakować dodatkowe rzeczy.

Przyczepka jest wyposażona w odblaski (białe – z przodu, żółte – na kołach i czerwone – z tyłu). Mimo tego, na bagażnik przyczepiam czerwoną, migającą lampkę, którą stosuję do roweru. Dzięki temu przyczepkę widać z naprawdę dużej odległości. Niestety odblaski nie są osłonięte niczym, co powoduje, że można je urwać uderzając przyczepką w coś. Mi się to zdarzyło na Roztoczu, kiedy przyczepka się zsunęła. Na szczęście udało się go przykleić. Np. w przyczepce Nordic Cab odblaski są obudowane, co uniemożliwia ich urwanie.

Jeśli nie macie tylnich błotników w rowerze, lepiej się w nie zaopatrzcie. Po deszczu będzie to duży problem – będziecie chlapać na dziecko (wycieczka w lesie przy podwiniętej osłonie przeciwdeszczowej na pewno skończy się mnóstwem paprochów we włosach dziecka, co nie spowoduje, że jazda mu się spodoba), a samą przyczepkę też jest ciężko doczyścić. Ja planuję wyposażyć przednią część przyczepki w foliowy otok, który zapobiegałby nadmiernemu jej zabrudzeniu.

ps. 1 Na razie mieliśmy ładną pogodę lub lekki deszcz podczas wycieczek, nie było więc możliwości sprawdzić jak konstrukcja przyczepki i materiał zachowają się podczas większego deszczu.

ps. 2 Po ponad roku intensywnego użytkowania zauważyłem, że materiał zaczyna się lekko przecierać. Zapewne jest to spowodowane m.in. pakowaniem do bagażnika samochodu i wrzucaniem na przyczepkę wszelkiego możliwego bagażu. Rok i przetarcia - moim zdaniem zdecydowanie za krótko. Porównując materiał z innymi przyczepkami, np. z użytkowanymi przez nas Burleyami, moim zdaniem Croozer powinien poprawić jakość materiału.

Kolejna aktualizacja - materiał, mimo, że wózek intensywnie użytkowany od 2013 r. (później w naszym Centrum Testów) wytrzymuje jednak próbę czasu! Przetarcia, które zaczęły się pojawiać po roku, są symboliczn i nie powiększają się.

ps. 3 Z racji nabycia do naszego Centrum Testów różnych przyczepek (np. Thule Chariot CX 1, Nordic Cab), Croozera używamy coraz mniej. Decydując się na wycieczki z mniejszą przyczepką, bagaż pakujemy do sakw.

ps. 4 Od 2015 r. używamy przyczepek dwuosobowych, czasami 1. os - córka przesiadła się na rower, ale kolejny potomek jeździ w przyczepkach :)

Wycieczka rowerowa z dzieckiem - PieninyPogoda zazwyczaj nam dopisywała - wycieczka Starą Drogą Pienińską wzdłuż Dunajca

A jeśli chcecie sprawdzić osobiście, jak Croozer sprawuje się w trakcie jazdy, zapraszamy do naszego Centrum Testów działającego przy naszym sklepie w Warszawie - napiszcie wiadomość na adres sklep@dzieciakiwplecaki.pl.

Wszystkich użytkowników (przyszłych oraz obecnych) holi rowerowych i przyczepek rowerowych zachęcamy do zapoznania się z artykułem "Wycieczki rowerowe z dziećmi" oraz "Wycieczki rowerowe z dziećmi - porady dla rodziców samodzielnych rowerzystów" oraz trasami opisanymi w naszym portalu - tutaj.