Przyczepka rowerowa (wózek) Chariot Thule CX1/CX2 - test, wrażenia z użytkowania
Historia przyczepek rowerowych dla dzieci Chariot, a od sezonu 2013 jako Thule Chariot, zaczęła się ponad 20 lat temu w Kanadzie. Chariot Thule to nie tylko przyczepki rowerowe, ale kompleksowy system do transportu dzieci w różnych warunkach.W zależności od wybranego wariantu mogą one pełnić funkcję przyczepki rowerowej, wózka spacerowego (od urodzenia dziecka), wózka do biegania i do jazdy na rolkach, wózka trekkingu (sprawdzi się także na plaży oraz do narciarstwa biegowego). Oczywiście każdy z tych zestawów jest dodatkowo płatny, w standardowym zestawie otrzymujemy wózek-bazę oraz dyszel do zestawu rowerowego.
Ogólna budowa
Nośność |
34 kg |
Masa (obejmuje uchwyty do prowadzenia ) |
13,5 kg |
Na szerokość ramion |
40 cm |
Wysokość siedzenia |
65 cm |
Przejście |
70 cm |
Wymiary (D x Sz x W) |
122 x 70 x 110 cm |
Wymiary złożony (D x Sz x W) |
107 x 61 x 28 cm |
Gwarancja na ramę |
10 lat |
Gwarancja na cały produkt |
2 lata |
W mojej opinii przyczepka Thule Chariot CX 1 przypomina bolid Formuły 1, zarówno wyglądem (smukła, zgrabna sylwetka) jak i ilością miejsca dla dziecka;) Przyczepka jest raczej nieduża w środku, ale wygodna – po złożeniu jest natomiast dosyć długa. Dziecko przyjmuje w niej pozycję raczej siedzącą i jeśli zdecydujemy się na zakup tej przyczepki, musimy się liczyć z tym, że wszystkie drzemki będą odbywały się w pozycji półsiedzącej. Podczas jednej z wycieczek, Amelka … wyciągnęła nogi poza przyczepkę – w Croozerze, z którego najczęściej korzystaliśmy miała po prostu miejsce na rozłożenie się.
Siedzisko to rodzaj fotelika, wykonanego z wysokiej jakości materiałów, który pewnie trzyma dziecko. Podobnie pasy, które są wygodne, szerokie i nie opinają dziecka.
Obudowa wózka (osłona przeciwdeszczowa, moskitiera) zamykana na system "quickclip", który umożliwiaj ciche otwieranie i zamykanie wnętrza wózka – bez zastosowania głośnych rzepów.
W poszyciu przyczepki wszyte są odblaskowe materiały 3M™ Scotchlite™, dzięki którym przyczepka jest doskonale widoczna w nocy, przyczepka jest dodatkowo wyposażona w odblaski - białe z przodu oraz czerwone z tyłu. Podobnie odblaskowy jest duży napis Thule na bagażniku z tyłu.
Przyczepkę montuje się do roweru za pomocą zaczepu kulowego, dzięki czemu bardzo płynnie działa na zakrętach itp. Porównując do innych przyczepek, nie widzę jednak znacznej różnicy w jakości na korzyść CX1 – we wszystkich przyczepkach jakich używałem, uchwyty działają dobrze, trzymają przyczepkę w sposób minimalizujący ryzyko jej wywrócenia razem z rowerem.
Nasza pierwsza trasa przypadła na 15 km leśnymi ścieżkami i nierównościami i mimo świetnej amortyzacji nie byłem zadowolony, że wybraliśmy tę trasę, szczególnie, że Amelka dosyć szybko zasnęła. Główka jej się przechylała na bok, ciężko nam było znaleźć dogodną dla niej pozycję. Kolejna lekcja dla nas, aby rozważniej planować trasy rowerowe z małym dzieckiem. W miarę odbywania kolejnych wycieczek, nauczyliśmy się nowej przyczepki, Amelka też przystosowała się do niej i zasypia bez problemu – ustawia się bokiem do ścianki przyczepki, opiera o nią główkę i zasypia. Niestety dosyć pionowe siedzisko powoduje, że podczas jazdy nawet po równej nawierzchni, podczas snu głowa dziecka leci w niej do przodu. Coś takiego nie występuje np. w Nordic Cab, który ma odchylane siedzenie.
Amortyzacja
Przez długi czas, z różnych względów używaliśmy przyczepek bez amortyzacji. Jak działa amortyzacja w Thule Chariot CX 1 najlepiej jest zobaczyć podczas jazdy w terenie, np. po leśnych ścieżkach. Amortyzatory działają płynnie (można je regulowac w zależności od masy dziecka) osłabiając efekt nierówności – w zasadzie działają non stop podczas jazdy. Nie ma się jednak co łudzić, że teraz można pędzić po nierównościach, a dziecko nic nie poczuje. Wszystko ma swoje granice, ja na wszelki wypadek, nawet z Chariot CX 1 jeżdżę spokojnie po nierównościach. Za poradą znajomego ustawiłem amortyzatory na najlżejszego pasażera i działają świetnie. Jeśli oczekujemy, że dzieki nim dziecko nie będzie czuło żadnych skoków, nierówności to muszę Was rozczarować. Świetnie tłumi nierówności nawierzchni (np. ścieżek z kostki brukowej, leśnych itp.), jednak byle jakiego zaprojektowania i wykonania ścieżek rowerowych (5 cm skoki krawężnika itp.) nie jest w stanie wytłumić - wszystko ma swoje granice.
Na pewno dzięki amortyzacji podczas wycieczek można jechać szybciej po różnych nawierzchniach, np. szutrowych. Przyczepki Thule (Cougar oraz CX), dzięki amortyzacji spisują się świetnie na takich drogach - testowaliśmy m.in. podczas wycieczek rowerowych na Podlasiu. Zapewniają dużą wygodę dziecku.
Materiały i wykonanie
Thule Chariot CX 1 jest drogi, ale za tym idzie najwyższa jakość materiałów i wykonania, moim zdaniem rzadko spotykana w innych przyczepkach (używaliśmy większości z dostępnych na polskim rynku przyczepek). Zarówno folie okienne jak i poszycie są to materiały mocne oraz o znacznej gramaturze, co zapewne ma także wpływ na wagę – 13,5 kg. Wystarczy ich dotknąć aby to poczuć. Na pewno będą są to trwałe materiały, spotykaliśmy osoby, które używają intensywnie CX ok. 6 lat i materiał nie ma przetarć. Oczywiście wycierał się miejscami, ale nie zauważyłem dziur od przetarć.
Dbałość o szczegóły jest naprawdę zadziwiająca. Np. hol rowerowy jest mocowany po prawej stronie przyczepki – nie trzeba się martwić, że wystaje, że trzeba schować do bagażnika lub pod przyczepkę itp. Osobom znającym branżę rowerową, nie trzeba wiele mówić o oponach Schwalbe – najwyższa jakość, a właśnie takie opony zastosowane są w Thule Chariot CX 1.
Osłona przeciwsłoneczna dobrze spełnia swoją rolę, także jako prowizoryczna osłona od wiatru. Zakrywa ¾ przyczepki, jest regulowana dzięki czemu nawet ostre słońce nie razi. Oczywiście jeśli świeci z boku jest problem – boczne „szyby” dobrze chronią przed słońcem (zapewniają 88 % ochrony przed promieniowaniem UV), ale w upalny dzień mogą ograniczać przewiew. Jeśli je zdejmiemy, wtedy może razić słońce. Boczne folie można bez problemu schować do tylnej kieszeni, zmieszczą się razem z 2 kurtkami. Zdejmuje się je bardzo prosto, poprzez rozsunięcie suwaków na całej długości. Materiał z jakich są wykonane jest mocny, nie szeleści.
Moskitiera i osłona przeciwdeszczowa są zapinane nie rzepami lecz mają specjalne przygotowane zapięcie, dzięki czemu nie musimy się bać, że odpinając je obudzimy dziecko.
Żeby nie było tak słodko, teraz o tym, co mi się nie podoba. Bagażnik jest raczej mały. Mimo, że wózek świetnie sprawdza się w mieście, to większe zakupy się w nim nie zmieszczą (sprawdzaliśmy). Na jednodniową wycieczkę zabraliśmy się bez problemu, ale było sporo kombinowania przy pakowaniu - wrzuciliśmy lustrzankę, ubranka na zmianę, kurtki, jedzenie, pompkę, linkę, zestaw narzędzi, matę do siedzenia - trochę tego było. Nie braliśmy zabawek ani pieluch (jesteśmy już bezpieluchowi :) ) Oczywiście jest możliwość dokupienia większego, dodatkowego bagażnika za ok. 200 zł.
Gdy wpakujemy dużo ciężkich rzeczy do bagażnika (np. zakupy), a dziecko wyjdzie - przyczepkę przechyla do tyłu. Cóż, jest to wózek sportowy, a nie na zakupy;)
Chorągiewka - projektanci przyczepki zadbali także o to aby chorągiewka miała specjalne miejsce, montujemy ją w szkielecie przyczepki z lewej strony. Całkowite zdejmowanie osłony przeciwwiatrowej/przeciwdeszczowej i chowanie jej nie jest ani szybkie ani wygodne. Aby to zrobić trzeba rozmontować rączkę, która lubi się zaciąć… Dzięki chorągiewce przyczepka jest dobrze widoczna z daleka.
Przyczepka nie ma całkowicie zabudowanego tyłu, w związku z tym w zimne, wietrzne dni może wiać od tyłu w plecki dziecka. Na pewno można to zniwelować wkładając np. kurtkę/poduszkę w kieszeń na plecach, zresztą dosyć pojemną. Świetnie trzyma się tam przewodniki, kurtki itp. - trzeba jednak o tym pamiętaż w trakcie deszczu ;)
Przyczepka jako wózek spacerowy
Do tej pory jako wózka używaliśmy innych przyczepek – np. Croozer, Nordic Cab. Każda z nich ma swoje unikalne cechy, szczególnie pakowność, która powoduje jednak, że jako wózek w mieście mają ograniczone zastosowanie – nie wjadą we wszystkie drzwi. Z CX 1 nie ma takiego problemu. Jest stosunkowo wąski, dzięki czemu mieści się w drzwi, między kasy i półki sklepowe, nawet w małych sklepach. Przyczepka prowadzi się lekko, nawet jedną ręką. Jeśli uważamy, że rączka jest za szeroka - możemy zdemontować uchwyty po obu stronach.
Zamiana z przyczepki w wózek jest b. szybka, kółka do zestawu wózkowego są zamontowane w przyczepce, wpięte na górze. Jako wózek prowadzi się bardzo dobrze. Kółka do zestawu wózek wykonane są z gumowego tworzywa, dzięki czemu są bardzo ciche. Biegać raczej jest z nimi ciężko, gdyż zaczynają „latać” wzdłuż osi przy większej prędkości. Oczywiście dla biegaczy i rolkarzy jest dostępny zestaw do biegania, my jednak z niego nie korzystamy.
Do przyczepki można dokupić szereg akcesoriów, zestaw do biegania, zestaw wózek, podparcie dla małych dzieci, zestaw do uprawiania narciarstwa biegowego/pieszych wędrówek, hamaczek dla niemowląt.
Odporność na deszcz
Na razie mieliśmy ładną pogodę podczas wycieczek rowerowych. Podczas jednego ze spacerów złapał nas spory deszcz, trwało to ok. 30 minut, b. szybko zapiąłem boczne szyby i nie martwiłem się o zmoknięcie Amelki. Materiał wytrzymał, nie przemókł. Wiem, że 30 minut deszczu to nie jest super wynik, ale na razie nic innego nas nie moczyło.
Złapał nas kolejny deszcz, możemy napisać więcej. Materiał z jakiego jest wykonany Thule Chariot CX 1 to ten z tych, który chłonie deszcz. Wydaje mi się, że przy dłuższym lub bardziej intensywnym opadzie może przepuścić wodę do środka w miejscach, w których brak jest folii przeciwdeszczowej. Jest to jednak tylko przypuszczenie z mojej strony, które postaram się zweryfikować - od wewnątrz materiał jest pokryty czymś w rodzaju ceraty. Moim zdaniem, jeśli planujemy dłuższe wyprawy, niezależnie od pogody, warto zaopatrzyć się w osłonę przeciwdeszczową.
Thule Chariot CX 2 - wersja dla dwójki dzieci
Dwuosobowa wersja przyczepki Thule Chariot CX, czyli CX 2 posiada wszystkie pozytywne cechy jej mniejszej wersji. Thule Chariot CX 2 jest przyczepką przystosowaną do przewozu 2jki dzieci. Dzięki zamontowaniu w nim hamaczka dla niemowląt lub leżaczka dla niemowląt weber można przewozić w niej także niemowlęta. W przyczepce bez problemu będziemy mogli przewieźć bliźnięta – niemowlęta, jak również dzieci w różnym wieku. Maluchy mają w Thule Chariot CX2 dużo miejsca, a dzięki sporemu bagażnikowi zmieścimy do niej cały niezbędny ekwipunek. Minusem przyczepki są dosyć duże wymiary zewnętrzne, co powoduje, że nie mieści się w nasze drzwi (80 cm), ani do windy. Dla nas nie było to dużym utrudnieniem, gdyż Amelka pomaga nam przy wychodzeniu z mieszkania i bloku, ale z niemowlęciem, czy trochę starszym ale niechodzącym dzieckiem na pewno byłby to kłopot. Niestety aby wyjść z przyczepką z bloku, musiałem ją częściowo składać i wchodzić do windy z pionowo postawioną przyczepką.
Na trasie przyczepka spisywała się znakomicie. Piórowa amortyzacja spisuje się nie tylko na leśnych duktach, ale także na bardzo nierównych, wykonanych z kostki brukowej warszawskich ścieżkach rowerowych. Początkowo sądziłem, że będziemy zajmować całą ścieżkę rowerową, ale mieściliśmy się i bez problemu mijaliśmy się z innymi rowerzystami, czasem tylko zjeżdżając ze ścieżek.
Obszerny bagażnik przyczepki powoduje, że zabierzemy do niej wszystko, co niezbędne na wycieczkę rowerową z dwójką dzieci, ale holowanie przyczepki z dwójką dzieci i bagażem to już wyzwanie;)
Także w wersji wózek Thule Chariot CX2 prowadzi się nadzwyczaj lekko, nawet w trudniejszym terenie - choć wtedy rekomendujemy zastosowanie zestawu do biegania - większe koło sprawia, że prawie wszystkie przeszkody pokonujemy bez większych przeszkód.
Wnętrze przyczepki Thule Chariot CX 2 jest obszerne i wygodne.
Podstawowe dane techniczne Thule Chariot CX 2:
Nośność |
45 kg |
Masa (obejmuje uchwyty do prowadzenia ) |
15,3 kg |
Na szerokość ramion |
59 cm |
Wysokość siedzenia |
64 cm |
Przejście |
83 cm |
Wymiary (D x Sz x W) |
122 x 83 x 110 cm |
Wymiary złożony (D x Sz x W) |
109 x 80 x 30 cm |
Gwarancja na ramę |
10 lat |
Gwarancja na cały produkt |
2 lata |
CX w wersji biegowej
Wrażenia mamy triathlonistki, która testowała CX przed zakupem:
1. W porównaniu z Cougarem 2 smycz na dłoń jest o wiele krótsza - jest praktycznie bezużyteczna, bo nie da się wózka odepchnąć i jednocześnie zabezpieczyć smyczą. **po wnikliwym przyjrzeniu sie konstrukcji doszłam do wniosku, ze smycz można pewnie przyczepić wyżej i wtedy być może się sprawdzi.
2. Górna część kierownicy jest dla mnie nieprzydatna, wymusza pochylenie ciała do przodu. Trochę szkoda, że raczki są gumowe, można się nabawić odcisków przy cięższym ladunku i licznych podjazdach. Są natomiast wygodnie wyprofilowane i dzięki temu, ze można je kręcić na drążku, da się dopasować wygodny chwyt w zależności od ustawienia biegacza w stosunku do wózka.
3. Hamulec - Na płaskich Kabatach nie przydał się jeszcze, ale na stromym zboczu na pewno będzie dobrym dodatkowym zabezpieczeniem.
Nie da się ukryć, że potężnym atutem Chariota są łożyska. Wózek po prostu sam jedzie.
Po godzinnym bieganiu w lesie w deszczu cale wnętrze było suche, mimo ze górna folie zapięłam tylko na rzep (a nie na zamki po bokach) oraz jedno boczne okno zostawiłam zupełnie bez folii.
Z jednej strony super, ze siatka uv jest biała (w cougarze, z którym porównuję, jest czarna) - odbija więcej słońca. Z drugiej strony niestety mniej widać pasażera - podczas biegu silą rzeczy ogląda się, to co się pcha przed sobą. :)
Trwałość przyczepki
Po ok. 7 miesiącach intensywnego użytkowania zaczął się przecierać materiał. Ma to miejsce w przedniej części przyczepki i zapewne jest to spowodowane mocnym naciągnięciem materiału na konstrukcję. Materiał puścił wzdłuż naciągnięcia. Na szczęście uszkodzenie się nie powiększa.
W międzyczasie regulacji podlegały hamulce, których tarcze się wykrzywiły i skrzypiały tak, że nie dało się jeździć.
Zepsuła się blokada hamulca ręcznego - dystrybutor podesłał część na wymianę, od tamtej pory działa bez zarzutu.
W toku użytkowania regulacji podlegały śruby utrzymujące bagażnik w pozycji złożonej.
Podsumowanie
Chariot CX to przyczepka najwyższej klasy i taką też ma cenę – w wersji podstawowej - baza + zestaw rowerowy kosztuje 4659 zł (CX 1), a wersja CX2 to wydatek 5079 zł. Decydując się na jej zakup z wybranymi akcesoriami (np. hamak dla niemowląt), możemy zrezygnować z wózka - my jednak dla naszego niemowlaka, na co dzień używamy gondoli, która została nam po starszej córce. Przyczepek, w wersji wózka, używamy podczas wyjazdów, wycieczek w trudniejszym terenie. Zapewne zmieni się to, gdy nasz Szymek trochę podrośnie i nie będzie potrzebował spać po kilka godzin dziennie, ale do tego droga daleka. Dosyć pionowe siedzisko ma swoje wady - główka śpiącego dziecka w trakcie jazdy nawet po równej nawierzchni zwisa, buja się góra/dół, co jest mało komfortowe dla dziecka i rodziców. Np. w Nordic Cabie z regulowanym siedziskiem tego problemu nie mamy.
Czy jest warta swojej ceny? Na pewno wykonanie i zastosowane rozwiązania są na najwyższym poziomie, podobnie użyte materiały. Dzięki dodatkowym akcesoriom daje nam wiele możliwości do uprawiania różnych aktywności z dzieckiem. Podczas wyjazdu rowerowego na Podlasie doceniliśmy jeszcze bardziej jej walory - świetną amortyzację, możliwość regulowania temperatury wewnątrz za pomocą zdejmowanych szyb bocznych, możliwość wyjęcia i uprania fotelika (siedziska). Przyczepka na pewno będzie nam służyć przez lata. Decyzja należy do Was. Osobiście nie wybrałbym tej przyczepki, gdyby nie potrzeba dysponowania nią w sklepie/wypożyczalni. Po prosu jest dla mnie za droga, a hamulce tarczowe, które umożliwiają jazdę na rolkach (nie jeździmy na rolkach) dla mnie są raczej wadą niż zaletą - cięższe i wymagają regulacji...
W 2017 r. modele Thule Chariot CX 1 oraz Thule Chariot CX 2 zostały zastąpione przyczepkami Thule Sport 1 oraz Thule Sport 2.
A jeśli chcecie sprawdzić osobiście, jak przyczepki sprawują się w trakcie jazdy, zapraszamy do naszego Centrum Testów działającego przy naszym sklepie w Warszawie - napiszcie wiadomość na adres sklep@dzieciakiwplecaki.pl.
Komentarze
Zalogowani użytkownicy nie muszą wpisywać kodu bezpieczeństwa. Zarejestruj się teraz lub zaloguj się jeśli masz już konto.