dzisiaj jest czwartek, 02 maja 2024

Wycieczka w Karkonosze z dzieckiem

2023-07-27 12:04

Dosyć dobrze rozbudowana sieć schronisk, których historia sięga jeszcze czasów, gdy tereny te nie należały do Polski, dobrze przygotowane szlaki i bogata baza noclegowa w Karpaczu czy Szklarskiej Porębie umożliwiają realizację ciekawych wycieczek górskich - zarówno z dziećmi w nosidle jak i z tymi, które wędrują już na własnych nogach. Kolejnym czynnikiem podnoszącym atrakcyjność Karkonoszy i wycieczek jest fakt, że na znacznym obszarze gór został powołany Karkonoski Park Narodowy a najwyższy szczyt Karkonoszy czyli Śnieżka jest 3 najwyższym szczytem z Korony Gór Polski - to gratka zarówno dla tych, którzy chcą odwiedzić wszystkie parki narodowe w Polsce oraz dla zdobywających koronę gór Polski :) Dla nas nie jest to cel sam w sobie ale swego rodzaju motywator do kolejnych wyjazdów.

Wracając jednak do pieszych wędrówek. Karkonosze oferują wiele ciekawych szlaków dla miłośników gór. Dzięki licznym połączeniom szlaków można ułożyć ciekawe i i jednocześnie niezbyt długie trasy, którym sprostają nawet małe nóżki młodych piechurów. Przykładowe propozycje górskich wycieczek możecie poznać tutaj -  https://www.sowiduch.pl/najpiekniejsze-szlaki-turystyczne-karpacza/

Wycieczka po wybranych karkonoskich schroniskach

Jedną z takich tras jest trasa wiodąca z Karpacza do Schronisk Strzecha Akademicka i Samotnia, przepięknie położonych karkonoskich schronisk. Zaplanowaliśmy i zrealizowaliśmy ją podczas wakacji w Karkonoszach. Towarzyszyła nam wówczas 3 letnia córka.Wycieczkę proponujemy rozpocząć na parkingu w okolicy wyciągów na Kopę, mieszczących się przy ul. Olimpijskiej w Karpaczu. Parkingi w zdecydowanej większości są płatne. Po nabyciu biletu wstępu do Karkonoskiego Parku Narodowego (dzieci do lat 7 są zwolnione z opłat) skierowaliśmy się czarnym szlakiem (czarny wcale nie znaczy najtrudniejszy - tym kolorem oznacza się szlaki, które stanowią krótką drogę dojścia do wybranego punktu / szlaki łącznikowe) w kierunku Śnieżki / Białego Jaru. To podejście jest b. strome i raczej monotonne. Pamiętam, że byłem wtedy lekko chory i podejście dało mi mocno w kość! Godzina marszu bezustannie pod górę, ale my nie mieliśmy wiele czasu, więc postanowiliśmy szybko zdobyć wysokość. Z 3 letnim dzieckiem w nosidle, nie było to łatwe, szczególnie, że musieliśmy uważać aby Amelki nie obudzić. Alternatywą jest podejście łagodniejszym, żółtym szlakiem, bezpośrednio do schroniska Strzecha Akademicka.

Po podejściu do Białego Jaru, czeka nas już przyjemny, górski spacer na znacznym wypłaszczeniu, z pięknymi widokami! Po ok. 10-15 minutach dochodzimy do Schroniska PTTK Strzecha Akademicka, w którym możemy się posilić i odpocząć. Jest to duże schronisko, drugie co do wielkości w polskich Karkonoszach, położone  na wysokości 1258 m n.p.m. To tutaj schodzi się główny w tym rejonie węzeł szlaków letnich i zimowych. Obok schroniska PTTK Pod Łabskim Szczytem, jest to najstarsze schronisko w Karkonoszach.

Kierując się dalej szlakiem niebieskim, po ok. 10 minutach, dochodzimy do przepięknie położonego i legendarnego już schroniska PTTK Samotnia. Niesamowity klimat w schronisku, miła obsługa i przepiękne położenie urzekną rodziców, a dzieci zapewne ucieszy duża huśtawka zlokalizowana obok schroniska ;)

Po spędzeniu dłuższej chwili w schronisku kierujemy się niebieskim szlakiem w kierunku Karpacza, mijając po drodze Domek Myśliwski Karkonoskiego Parku Narodowego. Następnie skręcamy w szlak koloru zielonego i schodzimy wzdłuż strumienia Pląsawa. Dla chętnych proponujemy iść dalej niebieskim szlakiem w kierunku Górnego Karpacza do Świątyni Wang czyli kościoła, który pochodzi z miejscowości Vang w południowej Norwegii, a został zbudowany na przełomie XII i XIII wieku bez użycia nawet jednego gwoździa!  Kościółek został przeniesiony do Karpacza i powtórnie poświęcony w 1844 r.

Po tak zrealizowanej wycieczce, która z pewnością niejednej osobie zaostrzy apetyt proponujemy posiłek w położonej w centrum Karpaczu, restauracji Sowiduch.