Rower składany Dahon Vitesse D8 - test/opinia użytkownika
Składak był dla mnie szansą na codzienne korzystanie z roweru w trakcie dojazdów do pracy. Przez pewien czas korzystałem z systemu rowerów miejskich Veturilo ale nie mogłem na nich polegać w 100%. Częste prblemy z pożyczeniem roweru (brak działania aplikacji, awarie rowerów, awarie stacji, trudności ze zwrotem rowerów, niedostępność rowerów - co cieszy, bo naród się rusza!) przyczyniły się do sfinalizowania kilkumiesięcznych rozważań o zakupie roweru składanego. Veturilo oceniam jako świetną inicjatywę i fajnie działające rozwiązanie ale raczej nie dla osób, które chcą mieć pewność dostępności roweru jako środek transportu.
Od zakupu na rynku wtórnym odstraszył mnie brak posiadania dowodów zakupów przez zbywców. Mi kiedyś rower skradziono. Postanowiłem, że bez dowodu zakupu nie będę kupował z drugiej ręki. Zdecydowałem się na markę Dahon - sprawdzoną, z dobrymi recenzjami, dostępną na miejscu. Marzył się Brompton, ale ich ceny powalają. Zakupiłem Vitesse D8 - jeden z podstawowych modeli Dahona.
Składanie
Rower składa się naprawde szybko, w moim przypadku nie jest to sloganowe 15 sekund, ale myślę, że wyrabiam się w okolicach 30-45 sekund. Jednak zawsze coś mi przeszkadza, okulary, plecak... Składanie jest proste, wymaga eykonsnis poszczególnych działań w odpowiedniej kolejności i wykonania wszystkich kroków. Jeśli zrobimy coś nie po kolei lub czegoś nie zrobimy (np. przekręcenie kierownicy), któryś z elementów roweru będzie odstawał.
Aktualizacja:
Po kilku miesiącach używania nabrałem takiej wprawy, że jestem w stanie zejść po schodach gdy nadjeżdża pociąg metra, złożyć rower i wejść do pociagu. Czasami, gdy jest wystarczająco dużo miejsca, wchodzę z rowerem i składam go już w pociągu. Wraz z chłodniejszymi dniami i większym tłokiem w metrze, coraz trudniej wsiadać z rowerem, ale jest naprawdę ok.
Wielkość
Rower po złożeniu jest nieduży - jak na rower. jego rozmiary jednak są na tyle duże, że nie zdecydowałbym się na zabranie go w bagażniku samochodu na wakacje z rodziną. Wymiary po złożeniu: 80 x 67 x 40. Jeśli sądzicie, że taki składak nie zajmuje nic, to warto popatrzeć na poniższe zdjęcie - samochód klasy kompakt, wersja hatchback.
Dane techniczne i wyposażenie
Model | Dahon Vitesse D8 |
Rama | Dalloy sonus Aluminium Tubeset |
Widelec | Stalowy |
Sztyca kierownicy | Radius V Fusion |
Obręcze kół | 20" Dahon Sl Aluminum |
Piasta przód | Dahon Custom 74 mm |
Piasta tył |
Aluminium, wolnobieg 28 H |
Szprychy | Stalowe 14 G |
Opony | SCHWALBE ROAD CRUISER 20x1.75 - ciche i szybkie, mimo wkładki antyprzebiciowej dętki musiałem zmieniać 4 x w ciągu 12 miesięcy |
Korby | Aluminium 52T |
Suport | CH |
Łańcuch | KMC Z82 |
Kaseta/wolnobieg | Sunrace 11-32 8 Stp |
Przerzutka przód | - |
Przerzutka tył | Shimano ALTUS 8 Speed |
Manetki | Shimano 8 Speed FINGER |
Kierownica | Dahon Aluminium |
Chwyty | Dahon Ergo Comfort |
Stery | Fusion |
Hamulce | V-break |
Klamki | Dahon Aluminium |
Siodło | SELLE ROYAL Comfort (bardzo wygodne siodło) - po roku użytkowania zaczął pękać materiał poszycia |
Sztyca siodła | DAHON Custom Aluminum, 33.9 mm x 580 mm |
Pedały | Składane |
Podstawka | Aluminium |
Siodło-kierownica | 590-630mm |
Siodło-pedały | 670-910mm |
Wzrost rowerzysty | 142-188cm |
Max. obciążenie | 105 kg |
Waga | 11,2 kg (wg innych danych waży ok. 12,7 kg) |
Jazda
Rower prowadzi się trudniej niż typowy trekking czy cross, raczej uważam na różnego rodzaju szybkie manewry na nawierzchniach inne niż asfaltowe, nie mam problemu z szybką jazdą z górki. Jego niezaprzeczalnym atutem jest jednak zdolność przyśpieszania, co jest ważne w mieście, przy znacznej liczbie zatrzymań spowodowanych światłami, skrzyżowaniami... Średnia prędkość jazdy jest na zadowalającym mnie poziomie, ok. 18 km/h w mieście, na trasie najeżonej światłami i skrzyżowaniami, częstymi przejazdami z jednej na drugą stronę drogi.
Pozycja jest wygodna, lekko pochylona, nie męczy kręgosłupa w trakcie jazdy. Kierownica wyposażona jest w wygodne, szerokie chwyty.
Dzięki dużej, znacznie większej niż w zwykłych rowerach, przedniej zębatce można rozwijać naprawdę spore prędkości. Moim zdaniem te 8 przełożeń jakimi dysponuje Vitesse w zupełności wystarcza do jadzy miejskiej.
Wygodne chwyty - czasami niepotrzebne, np. gdy trzeba zrobić zdjęcie do artykułu ;)
Dzięki składakowi zdecydowanie zwiększyłem liczbę przejeżdżanych kilometrów. Nie jest łatwo wyrwać się na rower przy 3 dzieci, etacie i własnej firmie... Teraz zabieram rower, gdy jedziemy na zajęcia dodatkowe i w trakcie ich trwania kręcę kilometry. Do tej pory było to znacznie utrudnione, dzieciaki nie miały ochoty jechać 10 km na rowerze na 45 minutowe zajęcia na basenie (zresztą, przy 7 latce też nie było to zasadne, nie jest przecież sportowcem) a czas też był istotny
Nie jest to rower na trudne warunki. A jakie to są trudne? Np. droga z kamienia. Dlaczego? Bo jednak trzęsie mocniej niż na większych kołach i ... czasami spada wtedy łańcuch. Zdarzyło mi się tak podczas jazd po miejskich brukach. Producent powinien pomyśleć o jakiejś osłonie. Szczególnie, że jest to rower reklamowany jako idealny na jacht, do podróży itp., a podróżowanie po starych europejskich miastach to konieczność jazdy po bruku, pokonywania wysokich krawężników itp
Rower wyposażono w jedne z najprostszych i najtańszych opon Schwalbe ROAD CRUISER 20x1.75. Są to ciche i dosyś szybkie opony, niestety nie zapewniają dobrej ochrony dętki. W trakcie półrocznego użytkowania musiałem 4 razy kleić dętkę, za każdym razem uszkodzenie następowało w innym miejscu i z innego powodu. Najtrudniejsze uszkodzenia spowodowane były bardzo niewielkimi kawałkami szkła, które uszkodziły nie tylko dętkę ale też opony.
Transport
Na stronie dystrybutora Dahon jest cała strona dlaczego rower składany jest lepszy niż zwykły? Moim zdaniem mocno marketingowe treści i nieźle naciągana, szczególnie ta część o wycieczce za miasto z dziećmi, która ze zwykłym rowerem jest niemalże niemożliwa... Na pewno zdecydowanie łatwiej wziąć go do metra lub innego środka komunikacji a następnie złożyć, zabrać ze sobą by później kontynuować jazdę aż do biura. Oczywiście to samo dotyczy dojazdu do szkoły i na uczelnię. Tak, właśnie tak go wykorzystuję, jak przedstawił to dystrybutor. Rower stoi obok mojego biurka nikomu nie przeszadzając. W środkach komunikacji miejskiej też zajmuje zdecydowanie mniej miejsca niż tradycyjny, duży rower.
W samochodzie - rower zajmuje sporo miejsca ale nie wymaga dodatkowego bagażnika. Zabranie jednak wózka, bagażu i roweru jest raczej trudne, chyba, że w samochodzie typu VAN.
Brak osłony na łańcuch to w mojej opinii spory minus. Przy częstym przenoszeniu, podnoszeniu, wchodzeniu z tym do pomieszczeń, przechodzeniu przez drzwi szansa na ubrudzenie się smarem z łańcucha jest spora, co ze względu na charakter wykorzystania roweru zdarza się nader często.
Dodatki
Rower wyposażyłem w dzwonek i światła (białe i czerwone) - ze względu na obowiązujące przepisy i bezpieczeństwo. Dodatkowo w uchwyt na bidon (Topeak) oraz błotnik tylny SKS Velo Kids, do rowerów dziecięcych 20" - przedni był zbyt duży, ale świetnie pasują błotniki SKS Blumels 20". Montaż bagażnika przy założonym błotniku SKS Velo Kids wymagał wykonania otworu w błotniku na blaszkę montażową do świateł - taka jest cena oszczędzania.
Oryginalny bagażnik umożliwa założenie np. sakw Ortlieb Back Roller City i bezproblemowe składanie roweru
Inne uwagi
Montaż bidonu wymaga znalezienia śrub do jego przykręcenia. Do tej pory w żadnym z rowerów nie miałem z tym problemu, były zawsze wyposażone w śruby montażowe. Na szczęście są uniwersalne, jak do bagażników. Szybko uwinąłem się z tematem.
Po zakupie okazało się, że w nowym rowerze jest rozcentrowane koło, trochę wpadka... Po ponad miesiącu zmobilizowałem się na wysłanie celem wymiany, co zostało przez dsytrybutora wykonane błyskawicznie!
Dzwonek i dodatkowe oświetlenie - odpowiedni montaż nie utrudnia składania
Plusy
- Możliwość transportu w środkach komunikacji miejskiej bez irytacji innych pasażerów (zabierania znacznej liczby miejsc);
- Zdecydowanie poprawia mobilność, zapewnia bardzo szybki transport;
- Wygodna pozycja do jazdy;
- Przemyślany, wygodny i szybki sposób składania roweru;
- Wysokiej jakości komponenty i wykonanie.
Minusy
- Cena oraz pozostałych akcesoriów (kupowałem zamienniki - tam, gdzie było to sensowne - czyli nie utrudniało składania - dzwonek, uchwyt na bidon, błotniki);
- Przy szybkim pokonywaniu wysokich krawężników czasami spada łańcuch - w polskich miastach, to standard, niestety także przy ścieżkach rowerowych/zjazdach z drogi;
- Brak osłony na łańcuch - przy częstym składaniu i przenoszeniu łatwo się ubrudzić;
- Standardowe opony są jednym z najniższych modeli i nie zapewniają żadnej dodatkowej osłony antyprzebiciowej.
Dedykowany bagażnik i zamiennik dedykowanych błotników - efekt taki, że musiałem wyciąć w nich otwór aby dało się zamontować obydwa elementy jednocześnie.
Podsumowanie
Poruszanie się składakiem po mieście wymaga trochę samozaparcia. W moim przypadku dojazd do pracy zajmuje ok. 60 minut w jedną stronę, powrót tak samo. Przyznam, że 2h dziennie na dojazd to dużo, szczególnie przy 3 dzieci i braku dziadków czy niań do odbierania dzieci z placówek, dlatego wspomagam się metrem. Bywają jednak dni kiedy mogę wrócić z pracy wyłącznie rowerem, co do tej pory raczej mi się nie udawało. I dla mnie to dużo! Dzięki temu pokonuję tygodniowo nawet 60-100 km więcej.
ps. Wreszcie przekonuję się jakimi harpaganami są nasze dzieciaki pokonujące na swoich 20" rowerkach po 40-50 km :)
ps. 2 - Dzięki składakowi mam okazję podziwiać piękną jesień w trakcie powrotów z pracy - poniżej zdjęcie z października 2018 r.
Komentarze
Zalogowani użytkownicy nie muszą wpisywać kodu bezpieczeństwa. Zarejestruj się teraz lub zaloguj się jeśli masz już konto.