Zimowe zwiedzanie Skansenu Rzeki Pilicy
Słyszeliście kiedyś o muzeum poświęconemu rzece? Jest takie w Polsce, w województwie łódzkim, a jego bohaterem jest rzeka Pilica i historie z nią związane.
Kontynując zimowe zwiedzanie okolic Tomaszowa Mazowieckiegu postanowiliśmy zwiedzić kolejny ze skarbów Tomaszowskiej Okrąglicy. Udaliśmy się do Skansenu Rzeki Pilicy.
Nad brzegami rzek w dawnych czasach budowano młyny, stąd też w Skansenie Rzeki Pilicy główną część zbiorów stanowią pozostałości po pilickich drewnianych młynach, a obok nich znajdziecie największą w Polsce kolekcję ponad 30 kamieni młyńskich – spróbujcie taki podnieść!
Pilica to także dobre miejsce dla miłośników militariów. W dziale „Wojenne trofea Pilicy” obejrzycie to, co wydobyto z dna rzeki. Tu znajdziecie jedyny na świecie eksperymentalny, opancerzony ciągnik artyleryjski Luftwaffe, nazywany potocznie „Lufcikiem”. Został wydobyty z Pilicy w 1999 roku, a więc 54 lata po zatonięciu! W Skansenie zobaczyć możecie również ekspozycję plenerową zatytułowaną „Fortyfikacje Linii Pilicy”, gdzie prezentowana jest zrekonstruowana niemiecka transzeja z 1944 roku oraz żelbetowy schron typu Tobruk. Ten 31-tonowy schron został do skansenu przeniesiony z odległej aż o 30 km od Tomaszowa Mazowieckiego wsi.
Tym z Was, którzy interesują się sportem miejscowość Spała kojarzyć się będzie z miejscem przygotowań drużyn do ważnych zawodów. A wiedzieliście, że kiedyś (na przełomie XIX i XX wieku) do Spały chętnie przyjeżdżali rosyjscy carowie – na wypoczynek? Pośród wielu pozostałości po carskiej rezydencji najciekawszą pamiątką jest chyba niewielki budynek będący niegdyś… carską toaletą.
Warto też wspomnieć, że przez teren tego żywego rzecznego muzeum przebiega tzw. „Oś rzeki Pilicy - pamięci dawnych wydarzeń”. Stoją na niej ponad 100-letnia, żelazna barka robocza typu „Szczupak”, żelazna łódź saperska, fragment przęsła mostu wybudowanego w 1957 roku przez saperów na Pilicy w dzielnicy Tomaszowa Maz. - Brzustówce, wojskowy rzeczny kuter holowniczy, elementy mostu pontonowego oraz wieżyczka ratownika, która od lat 60. XX w. znajdowała się przy kąpielisku w nadpilickiej przystani w Tomaszowie Mazowieckim.
Na koniec pozostaje do obejrzenia chluba skansenu, czyli XIX-wieczny budynek poczekalni kolejowej - całkowicie drewniany i bogato zdobiony. Został zbudowany jako pawilon ekspozycyjny Dyrekcji Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej na odbywającą się w 1896 roku Wszechrosyjską Wystawę Przemysłowo-Artystyczną w Niżnym Nowogrodzie.
Tyle historii i faktów. Teraz Wasza kolej – przyjedźcie i zobaczcie, a potem pospacerujcie brzegami rzeki i posłuchajcie o czym szemrze.
Komentarze
Ale młynków!!!
Zalogowani użytkownicy nie muszą wpisywać kodu bezpieczeństwa. Zarejestruj się teraz lub zaloguj się jeśli masz już konto.