Ocenianie kształtujące w edukacji - wspieranie rozwoju ucznia
Często rodzice i nauczyciele zastanawiają się, jak skutecznie wspierać rozwój ucznia, zwłaszcza w kontekście edukacji na poziomie szkoły podstawowej. Kluczem do rozwiązania tego zagadnienia może być zrozumienie i efektywne wykorzystanie oceniania kształtującego w placówkach oświatowych. W tym artykule przybliżamy tę ideę i jej znaczenie dla rozwoju ucznia.
Na czym polega ocenianie kształtujące?
Idea oceniania kształtującego zrodziła się w Wielkiej Brytanii, w której już od 2002 roku zaczęto wprowadzać szereg programów promujących ten model. Dzisiaj taki sposób uczenia cieszy się ogromną popularnością także w Polsce. Ocenianie kształtujące w edukacji jest więc kluczowym narzędziem w wielu prywatnych szkołach podstawowych, które pomaga uczniom zdobywać nową wiedzę. Nie chodzi tu jedynie o ocenę wyników ucznia, ale przede wszystkim o proces, który buduje umiejętności, rozwija kompetencje i podnosi samoocenę. Wartość tej koncepcji polega na tym, że skupia się na indywidualnych potrzebach ucznia, wspiera jego rozwój i pomaga mu zrozumieć, gdzie popełnia błędy i jak je poprawić.
Ocenianie kształtujące opiera się na bliskiej współpracy między nauczycielem a dzieckiem. Pedagog przede wszystkim pomaga w identyfikacji mocnych i słabych stron, a także rozpoznawać potencjalne szanse i trudności. Dzięki temu może dostosować tempo i techniki nauczania do indywidualnych potrzeb uczniów, co zwiększa efektywność procesu nauczania i uczenia.
Jakie szkoły podstawowe wykorzystują ocenianie kształtujące?
Szkoła Gaudeamus to jedna z niepublicznych szkół podstawowych, która wykorzystuje koncepcję oceniania kształtującego. W placówce dużą wagę przykłada się do indywidualnych potrzeb i możliwości każdego ucznia, dlatego ta idea jest tutaj niezwykle ważnym narzędziem. Uczniowie są oceniani przez nauczycieli, ale również sami oceniają swoje postępy, co pomaga im lepiej zrozumieć, co już umieją, a co jeszcze muszą poprawić. Dzięki takiemu podejściu podopieczni są lepiej przygotowani do dalszej edukacji i aktywnego uczestnictwa w społeczeństwie.
Ocenianie kształtujące w szkole Gaudeamus składa się z kilku elementów. Oto najważniejsze z nich.
- Cel
Podstawą OK jest jasno określony cel. Dzięki temu uczeń wie, czego się uczy i po co.
- NaCoBeZU = kryteria sukcesu
Uczeń jest poinformowany, co będzie podlegało ocenie.
- Pytania kluczowe
Uczniowie odpowiadają na pytania pedagoga. Dzięki temu rozwijają umiejętność logicznego myślenia.
- Informacja zwrotna
Podstawą oceniania kształtującego jest regularna, rzetelna i szczegółowa informacja zwrotna. Dzięki temu uczeń wie, jaki postęp poczynił, co mu się udało, a na czym powinien jeszcze popracować.
- Ocena koleżeńska
Uczniowie na chwilę przyjmują rolę nauczyciela i włączają się w proces oceniania według określonych kryteriów.
- Współpraca z rodzicami
Rodzice są informowani o tym, czego dziecko się nauczyło, a nie jaką ocenę uzyskało.
Wiesz już, co to jest ocenianie kształtujące. Szkoła Gaudeamus jest świetnym przykładem, jak funkcjonalne może być zastosowanie tego podejścia w praktyce, pokazując, że ta idea nie tylko zwiększa zaangażowanie uczniów, ale także pozytywnie wpływa na ich wyniki edukacyjne. Co więcej, placówka w odróżnieniu od tradycyjnych szkół opiera proces edukacji o inteligencje wielorakie, które wzajemnie na siebie oddziałują, uzupełniają się i przenikają.
Komentarze
Zalogowani użytkownicy nie muszą wpisywać kodu bezpieczeństwa. Zarejestruj się teraz lub zaloguj się jeśli masz już konto.