dzisiaj jest czwartek, 21 listopada 2024
Booking.com

Kliknij województwo, aby zobaczyć atrakcje.

Mapa atrakcji dolnośląskie kujawsko-pomorskie lubelskie lubuskie łódzkie małopolskie mazowieckie opolskie podkarpackie podlaskie pomorskie śląskie świętokrzyskie warmińsko-mazurskie wielkopolskie zachodniopomorskie

Kliknij województwo, aby zobaczyć wycieczki.

Mapa wycieczek dolnośląskie kujawsko-pomorskie lubelskie lubuskie łódzkie małopolskie mazowieckie opolskie podkarpackie podlaskie pomorskie śląskie świętokrzyskie warmińsko-mazurskie wielkopolskie zachodniopomorskie

Kliknij województwo, aby zobaczyć noclegi.

Mapa noclegów dolnośląskie kujawsko-pomorskie lubelskie lubuskie łódzkie małopolskie mazowieckie opolskie podkarpackie podlaskie pomorskie śląskie świętokrzyskie warmińsko-mazurskie wielkopolskie zachodniopomorskie

Ocenianie kształtujące w edukacji - wspieranie rozwoju ucznia

2023-08-31 13:36

Na czym polega ocenianie kształtujące?

Idea oceniania kształtującego zrodziła się w Wielkiej Brytanii, w której już od 2002 roku zaczęto wprowadzać szereg programów promujących ten model. Dzisiaj taki sposób uczenia cieszy się ogromną popularnością także w Polsce. Ocenianie kształtujące w edukacji jest więc kluczowym narzędziem w wielu prywatnych szkołach podstawowych, które pomaga uczniom zdobywać nową wiedzę. Nie chodzi tu jedynie o ocenę wyników ucznia, ale przede wszystkim o proces, który buduje umiejętności, rozwija kompetencje i podnosi samoocenę. Wartość tej koncepcji polega na tym, że skupia się na indywidualnych potrzebach ucznia, wspiera jego rozwój i pomaga mu zrozumieć, gdzie popełnia błędy i jak je poprawić.

Ocenianie kształtujące opiera się na bliskiej współpracy między nauczycielem a dzieckiem. Pedagog przede wszystkim pomaga w identyfikacji mocnych i słabych stron, a także rozpoznawać potencjalne szanse i trudności. Dzięki temu może dostosować tempo i techniki nauczania do indywidualnych potrzeb uczniów, co zwiększa efektywność procesu nauczania i uczenia.

Jakie szkoły podstawowe wykorzystują ocenianie kształtujące?

Szkoła Gaudeamus to jedna z niepublicznych szkół podstawowych, która wykorzystuje koncepcję oceniania kształtującego. W placówce dużą wagę przykłada się do indywidualnych potrzeb i możliwości każdego ucznia, dlatego ta idea jest tutaj niezwykle ważnym narzędziem. Uczniowie są oceniani przez nauczycieli, ale również sami oceniają swoje postępy, co pomaga im lepiej zrozumieć, co już umieją, a co jeszcze muszą poprawić. Dzięki takiemu podejściu podopieczni są lepiej przygotowani do dalszej edukacji i aktywnego uczestnictwa w społeczeństwie.

Ocenianie kształtujące w szkole Gaudeamus składa się z kilku elementów. Oto najważniejsze z nich.

  • Cel

Podstawą OK jest jasno określony cel. Dzięki temu uczeń wie, czego się uczy i po co. 

  • NaCoBeZU = kryteria sukcesu

Uczeń jest poinformowany, co będzie podlegało ocenie.

  • Pytania kluczowe

Uczniowie odpowiadają na pytania pedagoga. Dzięki temu rozwijają umiejętność logicznego myślenia.

  • Informacja zwrotna

Podstawą oceniania kształtującego jest regularna, rzetelna i szczegółowa informacja zwrotna. Dzięki temu uczeń wie, jaki postęp poczynił, co mu się udało, a na czym powinien jeszcze popracować.

  • Ocena koleżeńska

Uczniowie na chwilę przyjmują rolę nauczyciela i włączają się w proces oceniania według określonych kryteriów.

  • Współpraca z rodzicami

Rodzice są informowani o tym, czego dziecko się nauczyło, a nie jaką ocenę uzyskało.

Wiesz już, co to jest ocenianie kształtujące. Szkoła Gaudeamus jest świetnym przykładem, jak funkcjonalne może być zastosowanie tego podejścia w praktyce, pokazując, że ta idea nie tylko zwiększa zaangażowanie uczniów, ale także pozytywnie wpływa na ich wyniki edukacyjne. Co więcej, placówka w odróżnieniu od tradycyjnych szkół opiera proces edukacji o inteligencje wielorakie, które wzajemnie na siebie oddziałują, uzupełniają się i przenikają.

Komentarze

Zalogowani użytkownicy nie muszą wpisywać kodu bezpieczeństwa. Zarejestruj się teraz lub zaloguj się jeśli masz już konto.