Kolej na Niepodległą, czyli Europejskie Dni Dziedzictwa w Tczewie
Imponująca ruchoma makieta kolejowa, trójwymiarowy model wraku okrętu wojennego ORP „Wicher” i jego niezwykłe eksponaty, mosty tczewskie za czasów swej świetności, a wszystko w atmosferze dwudziestolecia międzywojennego. W tym roku na Europejskie Dni Dziedzictwa, czyli najważniejsze święto zabytków kultury Starego Kontynentu, zapraszamy do tczewskiego Centrum Konserwacji Wraków Statków, w sobotę 8 września w godzinach 10.00-15.00.
Europejskie Dni Dziedzictwa to największy w Europie projekt społeczno-edukacyjny, mający na celu promowanie różnorodności regionalnego dziedzictwa kulturowego, podkreślenie wspólnych korzeni kultury europejskiej oraz propagowanie dialogu międzykulturowego. Co roku we wrześniu kraje, w których odbywa się to wydarzenie, udostępniają do zwiedzania liczne zabytki i miejsca kultury, a także organizują wykłady, wystawy skierowane do różnorodnej grupy odbiorców, co nadaje wydarzeniu uniwersalnego wymiaru.
- Zawsze, kiedy zapraszamy gości do naszych tczewskich oddziałów, czy to na Noc Muzeów, czy pikniki naukowe, staramy się łączyć historię z nowoczesnością. Staramy się systematycznie organizować w Tczewie imprezy, które przybliżają pracę muzealników, a Europejskie Dni Dziedzictwa to doskonały sposób na popularyzację dziedzictwa kulturowego w kreatywny sposób. W roku, w którym wszyscy świętujemy setną rocznicę odzyskania niepodległości, goście przekraczający próg CKWS-u przeniosą się oczywiście do… przedwojennej Polski - mówi Przemysław Węgrzyn, kierownik Działu Edukacji NMM.
Podczas Europejskich Dni Dziedzictwa w tczewskim CKWS sprawdzimy jak pracowało się architektom okresu modernizmu, spróbujemy sił w tworzeniu haseł reklamowych w przedwojennym stylu, a potem zrelaksujemy się na retro plaży. Prawdziwym hitem będzie jednak imponujących rozmiarów ruchoma makieta kolejowa - Chociaż przedstawimy makietę z przełomu lat 60. i 70. XX wieku, to wiele jej elementów będzie nawiązywało do okresu międzywojennego, kiedy to kolej była podstawowym transportem, a zegarki regulowało się zgodnie z rozkładem jazdy polskich pociągów – opowiada Przemysław Węgrzyn – Jeśli jest kolej, więc muszą być i mosty. A skoro jesteśmy w Tczewie, to grzech nie zaprezentować tego, z czego słynnie to piękne miasto, czyli tczewskich mostów, o których opowiedzą autorzy albumu im poświęconego.
Okres II Rzeczypospolitej to także czas rozbudowy polskiej floty wojennej. Pierwszym naszym nowoczesnym okrętem był zbudowany we Francji kontrtorpedowiec „Wicher”, który pełnił funkcję jednostki flagowej Dywizjonu Kontrtorpedowców, odwiedzając wiele zagranicznych portów z kurtuazyjnymi wizytami. Stanowił też eskortę dla odbywającego wizytę w Estonii prezydenta Ignacego Mościckiego. Na swoim pokładzie gościł wracającego z leczenia marszałka Józefa Piłsudskiego, wziął również udział w filmie „Rapsodia Bałtyku". 3 września 1939 roku ORP Wicher został zatopiony w porcie wojennym w Helu. W okresie powojennym wystające ponad powierzchnię wody części wraku zostały wysadzone przez polskich minerów. Podwodna część okrętu wciąż spoczywa na dnie Zatoki Gdańskiej w pobliżu falochronu portu helskiego i jest uznana za chroniony obiekt zabytkowy. W tym roku specjaliści z NMM wykonali dokumentację podwodną, a potem opracowali trójwymiarowy model wraku okrętu. Uczestnicy Europejskich Dni Dziedzictwa jako pierwsi będą mogli zobaczyć efekty ich pracy. Zapraszamy!!!
Komentarze
Zalogowani użytkownicy nie muszą wpisywać kodu bezpieczeństwa. Zarejestruj się teraz lub zaloguj się jeśli masz już konto.