dzisiaj jest czwartek, 18 kwietnia 2024
Booking.com

Kliknij województwo, aby zobaczyć atrakcje.

Mapa atrakcji dolnośląskie kujawsko-pomorskie lubelskie lubuskie łódzkie małopolskie mazowieckie opolskie podkarpackie podlaskie pomorskie śląskie świętokrzyskie warmińsko-mazurskie wielkopolskie zachodniopomorskie

Kliknij województwo, aby zobaczyć wycieczki.

Mapa wycieczek dolnośląskie kujawsko-pomorskie lubelskie lubuskie łódzkie małopolskie mazowieckie opolskie podkarpackie podlaskie pomorskie śląskie świętokrzyskie warmińsko-mazurskie wielkopolskie zachodniopomorskie

Kliknij województwo, aby zobaczyć noclegi.

Mapa noclegów dolnośląskie kujawsko-pomorskie lubelskie lubuskie łódzkie małopolskie mazowieckie opolskie podkarpackie podlaskie pomorskie śląskie świętokrzyskie warmińsko-mazurskie wielkopolskie zachodniopomorskie

O tym, jak schować pociąg w Konewce czyli... Bunkier w Konewce

2016-03-17 00:26

Koło Spały, tej samej, która była rezydencją carów rosyjskich, w miejscowościach Konewka i Jeleń, Niemcy postanowili wybudować dwa bliźniacze kompleksy bunkrów dla ochrony pociągów specjalnych, pełniących funkcje ruchomych ośrodków dowodzenia wojsk hitlerowskich, przed wojskami lotniczymi aliantów. Osobiste pociągi mieli m.in. Hitler, Himmler, Goering oraz niektórzy dowódcy operacji wojskowych. Projekt objęty był tajemnicą, a do budowy sprowadzono robotników niemieckich, austriackich i włoskich. Każdy z bunkrów miał pomieścić skład ruchomego centrum dowodzenia liczący od 10 do 16 wagonów.

Zbudowano żelbetowy bunkier - schron, o długości 380 m, szerokości 15 m i wysokości 9 m, w którym między betonowymi peronami biegnie tor umożliwiający wjazd całego składu pociągu. Obok schronu kolejowego powstał zespół bunkrów technicznych z kotłownią, urządzeniami wentylacyjnymi i siłownią elektryczną. W skład kompleksu wchodziły również schrony mieszczące: stację pomp i uzdatniania wody, zbiornik i chłodnicę wody technologicznej.

Ukończone bunkry odpowiednio zamaskowano by uniemożliwić wykrycie ich z powietrza. Służyły temu drewniane, kryte papą dachy, a na schronie kolejowym umocowano siatki maskujące i atrapy drzew. Teren wokół otoczono dwoma rzędami płotu z siatki i drutu kolczastego i prawdopodobnie polami minowymi.

Chyba żadnego miłośnika „Czterech Pancernych” nie trzeba dłużej zachęcać do odwiedzenia Konewki? Ponieważ tylko zaczęliśmy opowiadać Wam historię tutejszych gigantycznych bunkrów, dlatego resztę sami musicie zobaczyć i dowiedzieć się, czy bunkry spełniły swoją funkcję.

Uwaga! Trasa jest oświetlona. Warto zabrać cieplejszy sweter lub kurtkę ze względu na niską temperaturę w bunkrze oraz wygodne buty.

Komentarze

Gość 2014-09-10 21:39

Polecam! Super miejsce - choć moim zdaniem słabo wypromowane :)
Warto wziąć ze sobą latarkę i cieplejsze ubrania.
Oprócz budynku głównego, jest kilka mniejszych.
Trudny teren dla wózka dziecięcego.

Zalogowani użytkownicy nie muszą wpisywać kodu bezpieczeństwa. Zarejestruj się teraz lub zaloguj się jeśli masz już konto.