Rowery Woom, Frog i Kubikes - porównanie rowerów na kołach 14" i 16"
Bardzo często dostajemy pytanie o różnice w oferowanych przez nas lekkich rowerach dla dzieci, który wybrać na pierwszy rower, który jest lepszy, który my wybraliśmy? Opisujemy różnice 3 popularnych marek, na przykładzie rozmiarów 14" i 16" rowerków Kubikes, Woom i Frog.
Waga - podstawowy element, o który pytają rodzice :)
Waga tych 3 marek jest porównywalna. Jednak już proste porównanie pozwala stwierdzić, że najcięższy z nich jest Frog.
Frog 40 (następca Frog 43) - 6,46 kg, Woom 2 - 5,5 kg a Kubikes 16S" - 5,9 kg - wagi dla rowerów 14" (uwaga - od maja 2021 wprowadzono nowy model Kubikes - 16S - zastąpi on modele 14").
Frog 44 (następca Frog 48) - 6,39 kg, Woom 3 - 5,8 kg, Kubikes 16" - 5,9 kg - wagi dla rowerów 16".
UWAGA - wagi rowerów podane wraz z pedałami (np. Woom podaje wagę rowerów bez pedałów).
Czarny Kubike 16S i Frog 40 (koła 14") - zbliżone wielkością ramy, wysokością siodełka, różnią się kołami - 16" w Kubikes, 14" w Woom.
Z czego wynikają takie różnice w wadze? M.in. z tego, że Frog ma stalową przednią zębatkę oraz większe zębatki z przodu i z tyłu (wolnobieg). Jaką to ma różnicę na jazdę i użytkowanie, opiszę w dalszej części. Dodatkowo Woom 2 ma w mostku i kierownicy 2 śruby a Kubikes i Frog 6 śrub - i tu uzyskujemy 100 gram na korzyść Woom. Ja jednak wolę mieć więcej śrub, gdyż zasada jest taka, że jak jedno zabezpieczenie zawiedzie, drugie przejmuje jego rolę - w przypadku Woom o tej zasadzie zapomniano lub celowo pominięto w pogoni za wagą. Pierwsze wersje Woom 2 i Woom 3 miały mostki bardzo zbliżone do tych, które są stosowane we Frog i Kubikes, czyli kierownica była zakręcana na 4 śruby - nasi znajomi mają właśnie takiego Wooma 2, który był dla nas inspiracją do rozszerzenia oferty naszego sklepu właśnie o lekkie rowery dla dzieci.
Mostek i mocowanie kierownicy - na górze Frog (analogiczne rozwiązanie jest w KuBikes), na dole Woom - widoczna różnica w liczbie śrub.
Woom jest po prostu bardziej plastikowy - plastikowe klamki hamulca, niemarkowe szczęki hamulca, Frog i Kubikes produkcji Tektro, aluminiowe. Czy te plastikowe są mniej trwałe? Nie zauważyłem aby szybciej się zużywały ale w dobie ograniczania zużycia plastiku niektórzy zwracają na to uwagę... Równie dobrze regulują się także szczęki każdego z rowerów - niezależnie czy Frog, Woom czy KuBikes. W każdej z marek można regulować hamulce, czyli przybliżyć jeszcze bardziej klamki do chwytów kierownicy.
Geometria / sylwetka
Woom - najbardziej wyprostowana, miejska, rekreacyjna, emerycka - z różnymi określeniami się spotykałem :) Frog oraz KuBikes prezentują sylwetkę lekko pochyloną, bardziej sportową - ale nie agresywną. Która jest lepsza? Ta, która wygodniejsza dla dziecka. Rowery Frog 44 mają jednak możliwość ustawienia kierownicy tak aby sylwetka była wyprostowana. My preferujemy lekko pochyloną sylwetkę, którą oferują Frog i KuBikes. Ta właśnie sylwetka nam zdecydowanie bardziej się sprawdza na trasach, które robimy - szutry, lasy czy parki rowerowe. Ale Woom też daje radę, choć moim zdaniem zdecydowanie wygodniej na trudniejszych trasach jeździć dzieciom na rowerach z lekko pochyloną sylwetką.
Lekko pochylona sylwetka na Frog, bardzo zbliżona jest także na Kubikes.
Czy sylwetka we Frog i Kubikes powoduje, że dziecko patrzy w ziemię? Zdecydowanie nie. Czy sylwetka w Woom powoduje, że trudniej się jeździ? Też nie, choć w trudniejszym terenie lekko pochylona sylwetka i węższa kierownica lepiej się sprawdza.
Na Kubikes 16S wsiądą mniejsze dzieci niż np. na Woom - ma on niżej siodełko niż Woom, Frog ma trochę niżej niż Woom i wyżej niż KuBikes (ok 1,5 cm).
Regulacja kierownicy - w Woom można ją lekko oddalać i przybliżać, co podnosi lub obniża ją jednocześnie - jest to jednak ograniczone odległością pomiędzy osiami kół i wygodą dziecka.
Frog 44 - można regulować w sporym zakresie dzięki zmodyfikowanej kierownicy a dodatkowo zastosować adapter jeśli chcemy ją jeszcze bardziej podnieść, we Frog 40 można ją obniżyć, a jeśli chcemy podnieść kierownicę, należy dokupić adapter kierownicy. Podobnie jest w Kubikes. Tak samo było we Frog 48, który został zastąpiony przez Frog 44.
Poniżej bardzo intensywnie użytkowany Frog 40 z tak podniesioną kierownicą. Przywrócenie go do lepszego stanu dla kolejnego dziecka chwilę nam zajęło ;)
Bardzo intensywnie użytkowany Frog 40 z zamontowanym dodatkowym wspornikiem kierownicy w celu jej podwyższenia - dla zwiększenia wygody dla 5 latka ;)
Napęd - przełożenia oraz korby
Woom 2/3 - 25 x 15 T
Frog 40 / Frog 44- 32/18 T
Kubikes 16" - 28/ 16 T
Co to znaczy? To, że na Woom jest najłatwiej zakręcić pedałem, a Frog wymaga najwięcej siły. Z moich doświadczeń wynika, że nie ma to większego znaczenia przy nauce jazdy na rowerze (zarówno na Woom jak i na Frog czy KuBikes mamy historie dzieciaki, które wsiadają i po chwili jadą, jak i takie, którym zeszło się trochę dłużej, czasami i tydzień). Jeśli już dziecko opanuje rower, to na Woom dosyć szybko zacznie kręcić korbami jak młynkiem do kawy, czyli mieć wysoką kadencję. Może to powodować, że przy większej prędkości czy po prostu po etapie nauki jazdy na rowerze, zacznie mu to przeszkadzać. Wśród dzieci naszych znajomych, których dzieci jeżdżą na Woom widać to bardzo.
Atualizacja:
Woom w wersji "G", produkowane od jesieni 2020 mają zmieniony napęd - dostosowany bardziej do doświadczonych rowerzystów, czyli trochę trudniej zakręcić pedałami ale sprawdzi się lepiej na wycieczkach :)
Długość korb oraz ich kształt - współczynnik Q
14" - Woom - 80 mm aluminiowe, Frog - 89 mm aluminiowe, Kubikes - 89 mm - aluminiowe.
16" - Woom - 95 mm mm aluminiowe, Frog - 89 mm aluminiowe, Kubikes - 102 mm - aluminiowe.
Najmniejszy współczynnik Q, szerokość ramion korby, ma Frog, w drugiej kolejności jest Woom a następnie Kubikes (modele z roku 2021 mają jednak korby o współczynniku Q niemalże identycznym co Woom). Co to znaczy? To, że najwięcej energii podczas pedałowania przekazywane jest na napędzenie roweru właśnie we Frogu.
Korby w Kubikes (niebieski) i Frog (czerwony).
Korby w Woom 2 i Woom 3.
Tzw. gear ratio (czyli współczynnik wyliczany w oparciu o liczbę zębów w przedniej i tylnej zębatce) jest bardzo zbliżony, to dłuższa korba w Kubikes i Frog daje większy moment obrotowy, dzięki czemu w rowerach Frog a następnie Kubikes będzie wygodniej pedałować w trakcie wycieczek.
Ogranicznik skrętu
Woom ma elastyczny ogranicznik skrętu w postaci gumowego pierścienia zamocowanego do ramy i widelca, który ma zapobiec całkowitemu przekręceniu kierownicy. Zdarza się jego zgubienie lub zerwanie w toku użytkowania - występuje jako część zamienna.
Frog ma ogranicznik skrętu kierownicy w sztycy widelca - trochę cięższy niż rozwiązanie w Woom ale za to bezawaryjny.
Gumowy / elastyczny ogranicznik skrętu kierownicy w Woom 2 i Woom 3.
Kubikes nie ma ogranicznika skrętu - zdania są podzielone, co do jego przydatności - dzieciom, które nie jeździły nigdy z ogranicznikiem lub krótko nie przeszkadza to wcale.
Wyposażenie podstawowe
Najwięcej oferuje Frog - w standardzie błotniki, dzwonek i odblaski.
Woom w standardzie oferuje jedynie odblaski. Resztę można dokupić. Przyznam, że akcesoria Woom są dopracowane, z dbałością o szczegóły - ale kosztują znacznie, jak na markę premium przystało ;)
Kubikes tylko rower - bez odblasków (tutaj jako opcja - odblaski Kubikes), błotników czy dzwonka :( Na szczęście akcesoria nie są drogie!
Kubikes 16S wyposażony w odblaski Busch + Müller, dzwonek i nóżę - gotowy do jazdy!
Nóżka jest opcją dodatkowo płatną w każdej z marek.
Opony
Frog wyposażony jest w opony Kenda o szerokości 1,5" - wersja terenowa. Kiedyś były 2 komplety opon - szosowe 1,5" i terenowe w rozmiarze 1,75".
Woom wyposażony jest w opony Schwalbe o szerokości 1,5” (wcześniej były Kenda, czasami w rozmiarze mniejszym niż 1,5") - wersja terenowa.
Opona MTB w Kubikes 16S - najszersza ze wszystkich 3 marek.
W Kubikes - MTB - bardziej agresywne (terenowe), bardzo dobrze sprawdzają się w trudniejszych trasach (szutry, las, itp.), dobrze w mieście - zdecydowanie bardziej uniwersalne - szerokość 1,75".
Kierownica
Najszerszą ma Woom aż 500 mm - taka jego charakterystyka, Frog i Kubikes mają węższą - odpowiednio dla Frog 40 - 420 mm i dla Frog 44 - 440 mm. Kubikes - 420 mm w obu wersjach. Woom ma też kierownicę typową dla rowerów BMX, Frog i Kubikes dla rowerów crossowych.
Uchwyty na kierownicy - tzw. gripy. Ograniczniki zabezpieczające przed zsuwaniem się dłoni mają jedynie Kubikes, Woom są dosyć twarde ale bardzo trwałe (uwaga - w Woom ograniczniki zmieniały się na przestrzeni lat, więc rower sprzed 3-4 lat może mieć inne niż najnowszy). Frog mają dosyć miękkie, zakręcane kluczem, moim zdaniem brak ograniczników nie jest wadą, chwyty bardzo dobrze trzymają dłonie.
Kierownica w rowerach Frog 40 oraz Frog 44.
Kierownica typu BMX w Woom 2 i Woom 3, wymuszająca bardzo wyprostowaną sylwetkę.
Kierownica w rowerach Kubikes 14" i Kubikes 16".
Siodełko - regulacja
Kubikes i Frog mają siodełko regulowane na wysokość za pomocą klucza imbusowego, także Woom 2. Woom 3 ma zacisk (choć zmienia się to w zależności od rocznika, dotyczy także Woom 2). Wydaje mi się, że są tak samo wygodne, raczej nie spotkałem się z narzekaniami czy stwierdzeniem, że jedno jest lepsze lub gorsze. Nasza córka zauważyła różnicę w wygodzie w 20" rowerach ale to i tak jest zależne od budowy ciała.
Złożenie
Zdecydowanie najprościej jest złożyć Kubikes (przychodzi w dużej mierze złożony), następnie Woom a najwięcej pracy na początku trzeba włożyć we Frog. Z czego to wynika? KuBikes przychodzą prawie gotowe. Co trzeba zrobić aby go przygotować do jazdy? Wyprostować kierownicę, zamontować pedały (uwaga: gwint prawy / lewy), dostosować wysokość siodełka i dopompować koła - mało, bardzo mało :)
Woom mają mało dodatków w standardzie (np. brak błotników, które ma Frog) oraz mniej śrub np. w kierownicy, mostku itp., przednie koło jest założone na rower już w pudle, więc też dosyć szybko przygotowuje się go do jazdy.
Trochę dłużej schodzi się z Frogiem, w którym z reguły montuje się jeszcze błotniki, odblaski, dzwonek i czasami trzeba podregulować hamulce. Założenie osłony na łańcuch we Frog wymaga posiadania narzędzi do ściągania korb i sporo cierpliwości... My w naszych rowerach nie zakładamy, bo i plastikowe to i rower traci na sportowym charakterze przez tę pełną osłonę.
4 letnia Natalia na Kubikes 16S podczas wycieczki szlakiem rowerowym R10 wzdłuż Morza Bałtyckiego
Rowerki i hole rowerowe
Follow Me (najlepszy naszym zdaniem hol rowerowy, którego używamy intensywnie) - każdy z nich wymaga dodatkowych adapterów - M6 lub pod zacisk.
Trail Angel - każdy wymaga dodatkowego adaptera, rzadko dostępnego w Polsce.
Trail Gator - nie mam 100% pewności dot. kompatybilności z Woom (niektórzy klienci zgłaszali problemy, ale nie weryfikowałem tego), na pewno można podłączyć pod Frog 40 (także do starszego Frog 43) i Frog 44 (także do starszego Frog 48).
Użytkowanie - trwałość i serwis
Z mojego doświadczenia wynika, że najdelikatniejszy i wymagający najwięcej uwagi jest Woom. Zdecydowanie najtrudniej jest wyczyścić w nim łańcuch (z uwagi na bardzo zabudowaną osłonę łańcucha, która dodatkowo powoduje tarcie o wolnobieg - hałasuje i spowalnia rower - w starszych modelach była zupełnie inna osłona), awaryjny ogranicznik skrętu kierownicy i aluminiową (delikatniejszą) zębatkę przednią - wymienialiśmy już w 3 rowerach z uwagi na jej pogięcie (zapewne wynikało to z niewłaściwego użytkowania). Frog to rower czołg, który świetnie nadaje się dla dzieciaków małych chuliganów ;) Gdzieś pomiędzy nimi jest Kubikes.
Woom mają za to najtrwalsze chwyty kierownicy (mowa o modelach od ok. 2019 r.).
Czyszczenie Frog czy KuBikes po intensywnej jeździe w błocie i piasku nie sprawia problemu dzięki niewielkiej zabudowie łańcucha. Czyszczenie łańcucha w Woom po takiej jeździe to kilka godzin wyjęte z życiorysu :(
Najdroższe części zamienne (m.in. z uwagi na unikalność wybranych rozwiązań) ma Woom. Na szczęście dystrybutor wziął sobie do serca nasze (mam nadzieję) uwagi i zapewnił dostąpność lub możliwość zamawiania większości części zamiennych.
Frog i Kubikes - części zamienne są dostępne u producentów lub w większości możliwe do zastąpienia odpowiednikami z rynku rowerowego. Są też zdecydowanie tańsze niż do Woom.
Kraj ochodzenia / produkcji
Jeśli to dla Was istotne, to:
Woom to marka austriacka, rozwijana w Austrii, rowery od 2021 są produkowane w Polsce - niemiecka fabryka ale w Polsce :)
Frog to marka brytyjska, rozwijana w Wielkiej Brytanii, rowery są produkowane w Wielkiej Brytanii.
KuBikes to marka niemiecka, rozwijana w Niemczech, rowery są produkowane w Niemczech.
Wszystkie rowery produkowane są z części produkowanych na Dalekim Wschodzie, bo taki jest rynek rowerów i zresztą nie tylko. Najwięksi producenci ram rowerowych mają swoje fabryki właśnie tam - Chiny, Tajwan itp.
Czy miejsce produkcji ma wpływ na jakość rowerów? W mojej opinii nie, nie zauważyłem, aby Woom prezentowały tak znaną w powszechnej opinii jakość Made in China - wręzcz przeciwnie, są bardzo dobrze wykonane, podobnie jak Frog czy KuBikes. Procesy kontroli jakości można wdrożyć w każdym miejscu i każda z tych marek to zrobiła.
Podsumowanie
Jeśli zastanawiacie się czy łatwiej nauczyć się na Woom, Frog czy Kubikes to moim zdaniem, gdy dziecko jest już gotowe, każdy z lekkich rowerków mu bardzo w tym pomoże.
Który z nich jest lepszy, najlepszy, najgorszy? :) To zależy, jakie wybierzemy kryteria, w jednych wygrywa Woom, w innych Frog a jeszcze w innych Kubikes. Na to niech każdy sobie odpowie wybierając najważniejsze dla siebie kryteria. Z moich kilkuletnich doświadczeń wynika, że na każdym z nich dzieci uczą się tak samo łatwo jeździć na rowerze. Ale i tak wybraliśmy Froga ;) A nasi znajomi Woom. A jeszcze inni wzięli Kubikes. Po prostu ile osób, tyle wyborów i opinii. Na pewno najbardziej delikatny z nich jest Woom, Frog to rower, który bardzo dobrze znosi trudne trasy i trudnych właścicieli ;) Poniżej przykład takiego właśnie Frog - bardzo intensywnie użytkowany, serwis ujrzał dopiero po 1,5 roku gdy musiał przejść w ręce młodszej siostry. Przywróciliśmy mu dawny blask w naszym serwisie :) Woom za to ma świetny marketing i trzyma świetnie cenę używany. Coś za coś.
Z rowerów 14" (czy też 16S Kubikes) najbardziej lubimy Froga. M.in. dlatego, że większość naszych tras jest poza asfaltem. Wśród rowerów 16" wybieramy Frog i Kubikes. Zdecydowanie miejski w charakterze Woom nam nie odpowiada, jest piękny, najlżejszy, łatwy w zmontowaniu ale kompletnie nie pasuje do naszych wycieczek. Potrzebujemy roweru wytrzymałego, który świetnie sprawdzi się w trudniejszym terenie, np. na Szlaku Orlich Gniazd. Potrzebujemy rowerów wszechstronnych i wytrzymałych, może cięższych ale nie takich, w których wskutek trudniejszego traktowania będziemy musieli wymieniać korby z zębatką.
Rowerki Frog, Woom i Kubikes do nabycia w Sklepie Dzieciaki w Plecaki.
Komentarze
Zalogowani użytkownicy nie muszą wpisywać kodu bezpieczeństwa. Zarejestruj się teraz lub zaloguj się jeśli masz już konto.